آیا می دانید که بره موم چیست؟ امروزه با توجه به رونق داشتن امر زنبورداری در استان لرستان، صادرات انواع بره موم اصل به بازارهای کشور صورت می گیرد.
باید گفت که بره موم، ماده ای چسبناک و تولید شده از صمغ گیاهان و درخت ها بوده که دارای ترکیبات گوناگونی چون گرده گل، رزین گیاهان و درصدی معینی از انواع مواد معدنی و ویتامین ها بوده است.
شاید یکی از بارزترین خاصیت های بره موم، خاصیت ضدعفونی کنندگی آن بوده که به همین جهت زنبورداران از این ماده سبز رنگ و مایل به قهوه ای، در محل ورود به کندوهای عسل به سبب ضدعفونی نمودن پاهای زنبورهای در حال رفت و آمد استفاده نموده اند تا از شیوع بیماری ها و آلودگی ها به داخل کندو پیشگیری نمایند.
شایان ذکر است که بره موم در نواحی متعدد می تواند رنگ و حتی ترکیبات گوناگونی را دارا باشد و این امر بستگی زیادی به نوع گیاهان موجود در آن منطقه داشته و گفتنی است بره موم استحکام کمتری را نسبت به خود موم داشته است.
اگر بخواهیم از کاربردهای دیگر بره موم مواردی را نام ببریم، باید به صنایعی چون پزشکی به سبب خاصیت هایی چون ضداختلالات لثه و دهان و کاهش فشار خون، کاربرد در صنعت شمع سازی، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی در ساخت خمیر دندانها، شامپوها و صنعت غذایی جهت عاملی نگهدارنده برای بسته بندی مواد غذایی اشاره کنیم.

بره موم استان لرستان

در حال حاضر به جرئت می توان ادعا نمود که یکی از استان های فعال در امر پرورش زنبورهای عسل و تولید انواع فرآورده های آن، استان لرستان بوده که تعداد قریب به 2000 زنبوردار در سطح این استان به این امر مهم پرداخته اند.
از بره موم در کندوهای عسل و دیگر مصارف و کاربردهای دیگر در این استان بهره گرفته شده و امروزه صادرات بره موم عسل ایرانی تولید شده در استان لرستان، می تواند فرصتی وِیژه برای تولیدکنندگان در صنایع گوناگون باشد.
جهت آگاهی از شرایط صادرات انواع بره موم تولیدی در استان لرستان، می توانید با نمایندگان در این حوزه ارتباط داشته باشید.