صادرات عسل طبیعی ایران یکی از بحث بر انگیز ترین و در عین حال جذاب ترین مباحث برای عزیزانی است که در حوزه ی صادرات فعالیت دارند.

عسل طبیعی ایران یکی از مرغوب ترین عسل های دنیاست و درهمه کشورها طرفداران فراوانی دارد به همین دلیل ایران از بزرگ ترین صادر کنندگان عسل به سایر نقاط دنیا علی الخصوص کشورهای عربی و اروپایی است.

همچنین صادرات عسل ارگانیک ایرانی علی الخصوص صادرات عسل کنار، یکی از حوزه های مورد توجه و علاقه تجار و بازرگانان می باشد که از دیرباز تا کنون ادامه داشته و همچنین از اقلام صادراتی با حاشیه سود مناسب محسوب می گردد، و همین مساله باعث شده تا بسیاری به چگونگی صادرات عسل و شرایط صادرات عسل علامند شوند و سوالاتی در این زمینه برایشان به وجود بیاید.

صادرات عسل به دیگر کشورها مثل همه ی کالاهای صادراتی دیگر شرایط و قوانین خاص خودش را دارد که باید برای صادرات عسل به بازارهای جهانی حتما به آن ها توجه کنیم.

انجام یک سری دستور العمل ها و قوانین برای صادرات عسل به صورت عمده یا خرده، چه به صورت انفرادی و چه به صورت شرکتی الزامی است، و قطعا هر کسی قبل از ورود به این زمینه باید ازطلاعات کافی درباره ی نحوه ی خرید و فروش عسل، ثبت سفارش، انتقال محصول و نحوه بسته بندی و مهم تر از همه این ها تشخیص عسل مرغوب و تقلبی، برخوردار باشد.

در این مقاله ما سعی داریم تا درمورد موضوعات مربوط به صادرات عسل طبیعی و اصول صادرات عسل به دیگر کشورها و نکات کلیدی صادرات عسل صحبت کرده و بسیاری از سوالات به وجود آمده برای دوستان را پاسخ دهیم.

عسل طبیعی ایران

تا زمانی از عسل تنها به عنوان یک ماده شیرین کننده استفاده میشد اما به مرور بعد از پی بردن به مواد تشکیل دهنده و آنزیم های موجود در آن باعث کشف خواص بی نظیر دارویی عسل شد و راه خود را به دنیای پزشکی سنتی باز کرد از آن به بعد عسل به عنوان یک ماده دارویی خوشمزه بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

کشور عزیزمان ایران به دلیل دارا بودن پوشش های گیاهی متفاوت و متنوع و پرورش زنبور عسل با کیفیت و ارگانیک در رده ی تولید کنندگان انواع عسل های تگ گل و چند گیاه با کیفیت و خواص دارویی می باشد و همچنین در صادرات عسل به سایر کشورها نیز در جزو برترین ها به شمار می آید.

عسل طبیعی و با کیفیت ایرانی مخصوصا عسل هایی که دارای خواص دارویی هستند معمولا در ارتفاعات و کوهستان ها توسط زنبورداران عزیزمان تولید شده و به دست مصرف کننده با هدف های گوناگون در داخل و خارج از کشور می رسد.

نکته قابل توجه در صادرات عسل، ماندگاری بالای عسل است که ریسک صادرات را به حداقل رسانده و یکی ازجاذبه های این محصول برای صادر کردن می باشد.

نکات مهم صادرات عسل

    • یک نکته مهم برای صادرات عسل نوع بسته بندی و ظروف می باشد که باید کاملا بهداشتی، مقاوم، زیبا و شکیل باشد که هم نظر مصرف کننده را به خود جلب کند و هم در پروسه صادرات دچار مشکل نشود.
    • بسته بندی باید داری برچسب استاندارد باشد و تمام اطلاعات مربوط به عسل به زبان انگلیسی روی آن درج شده باشد.
    • برای صادرات عسل به سایر کشورها حتما باید گواهینامه های استاندارد، گواهی بهداشت، گواهی سازمان غذا و دارو و تاییدیه های ارزش تغذیه ای عسل را دریافت کرده باشید.
    • یکی از روش هایی که می تواند در این زمینه به شما کمک کند تحقیق و بررسی اطلاعات آماری صادرات عسل در سال های گدشته می باشد که تا حدودی میزان آمادگی بازارهای هدف را مشخص کرد و می توان به حداقل و حداکثر تقاضای کشورهای دیگر برای عسل طبیعی ایران پی برد.

مراحل صادرات عسل

آشنایی با مراحل صادرات عسل به کشورهای خارجی به شرکت های بازرگانی کمک می کند تا بهترین روش را برای این کار پیدا کنند و انواع عسل های صادراتی ایران را با بالاترین کیفیت و بهترین نوع عرضه کنند.

از آن جایی که عسل یک خوراکی محبوب در همه جای دنیاست پس صادرات آن نیز از اهمیت بالا و ضوابط خاصی برخوردار است.

مراحل و روند صادرات عسل و دیگر کالاها به ترتیب شامل موارد زیر می باشد اما ممکن است که نکات و استثناعاتی نیز برای بعضی محصولات خاص در این بین وجود داشته باشد.

  1. بازاریابی و تیلیغات
  2. مشخص کردن بازار هدف
  3. صدور پیش فاکتور و تعیین قیمت ها
  4. تهیه و بسته بندی مناسب محصول
  5. تعیین و مشخص کردن هزینه های گمرکی
  6. اخذ مجوز صادرات کالا
  7. اخذ تاییدیه های بهداشتی لازم و کافی
  8. حمل و انتقال کالا به گمرک
  9. عقد قرار داد حمل و نقل و بیمه ی کالا
  10. گرفتن گواهینامه ی بازرسی
  11. صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
  12. گاهی به دلیل بعضی شرایط بیمه کالا تا مقصد
  13. ارسال کالا
  14. پیگیری دریافت محصول

تعرفه ی صادرات عسل در گمرک

طبق کتاب مقررات صادرات و واردات و تحقیقات به عمل آمده، عسل در تعرفه ی 04090000 طبقه بندی می گردد و با توجه به آیتم ارزشی بسته به نوع عسل که با موم باشد یا بدون موم از کیلویی 4.5 تا 7 دلار در گمرک ارزش گذاری می شود.

صادرات عسل به کشورهای دیگر

عسل ارگانیک در بسیاری از شهرهای ایران همواره در حال تولید است زیرا که بسیاری از کشور ها تقاضامند عسل با کیفیت ایرانی هستند.

در این میان شهر ها و استان هایی که دارای پوشش گیاهی متنوع تری هستند پرچم دار تولید عسل اند مثل: آذربایجان شرقی، اردبیل، لرستان، و همدان که مرغوب ترین عسل را تولید می کنند.

شرکت های صادر کننده ی عسل، عسل مرغوب را از زنبور داران خریده فراوری های لازم را انجام داده و طبق نیاز مشتریان خارج از کشور طبقه بندی کرده و محصول را برای صادر به کشورهای اروپایی و عربی مثل: عراق، لبنان، قطر، کویت، امارات، عمان، بحرین و دیگر کشورها مثل ترکیه، روسیه، قزاقستان، افغانستان، آذربایجان، چین، مالزی، وآلمان آماده می کنند.

مجوز های لازم برای صادرات عسل

برای صادرات عسل یک سری مجوز ها علاوه بر مجوزات فروش عسل در داخل، مهم و ضروری می باشد که عبارت اند از:

    • تاییدیه ی سازمان دامپزشکی و بهداشت
    • مجوز سازمان استاندارد
    • کارت بازرگانی

 

عسل هایی که بیشتر صادر می شوند

عسل های صادراتی هم به صورت فله ای و هم به صورت بسته بندی ها در ظروف کوچک می باشند که باید از نظر زیبایی و کیفیت در درجه ی بالایی باشند.

نوع عسل تولید شده در صادرات بی تاثیر نیست از این رو عسل ارگانیک، عسل کوهی، عسل کنار و عسل چهل گیاه جزو پر فروش ترین عسل ها می باشند.

برخی دیگر عسل ها مثل عسل آویشن، عسل گون، عسل بهارنارنج، عسل اقاقیا، عسل رازیانه، عسل کنار، عسل وحشی و عسل مانوکا از جمله عسل های خاص می باشند که هر کدام بازار مخصوص خود را دارند.

هر کدام از این عسل ها دارای خصوصیات خاص خود هستند و می توان آن ها را از طریق بو رنگ و مزه و مشخصه منحصر به آن تشخیص داد.

نتیجه گیری نهایی

بازار خرید و فروش عسل نیز مانند هر کالای پر تقاضای دیگر یک بازار و بیزنس پر چالش در عین حال سودآور  است که با توجه به نوسانات بازار رو به کاهش و گاهی رو به افزایش است.

از بزرگترین کشورهای صادر کننده ی عسل می توان به آرژانتین و چین اشاره کرد البته ایران نیز سهم خود را در صادرات عسل به سایر کشورها حفظ کرده است؛ طبق داده ها و اطلاعات ایران در زمینه ی صادرات عسل در رده چهارم قرار دارد و مشتریان خاص خود را دارد.

عسل داخلی ایران در شهر ها با شرایط کوهستانی بهتر تولید شده و بیشتر صادرات عسل ایران به کشورهای کویت، امارات و عمان می باشد.

فاکتورهای مختلفی هستند که بر قیمت عسل تاثیر می گذارند مثل کیفیت انواع عسل، نحوه بسته بندی مناسب و شکیل و روش صحیح بازاریابی وهزینه های حمل و نقل و گمرک.پس بهترین راه این است که قبل از ورود به بازار صادرات و خرید و فرش عسل به اندازه کافی تحقیق و بررسی انجام شود.

عسل طبیعی ایران مانند دیگر محصولات ایرانی به عنوان یک ماده غذایی پر ارزش به سایر کشورها صادر می شود. آیا می دانید میزان صادرات عسل ایران چقدر بوده و به چه کشورهایی صادر می شود؟
عسل ایران به عنوان ماده غذایی مفید به کشورهای دیگر صادر می شود. از این محصول جهت درمان بیماری ها و در جهت زیبایی پوست و مو در استفاده می شود. در ایران تنوع آب و هوایی و تنوع پوشش گیاهی سبب تولید عسل های متنوع با خواص دارویی مختلف می شود. به همین دلیل عسل طبیعی ایران دارای کیفیت و اهمیت خاصی است. چون تولید عسل در ایران بیش از نیاز مصرف کننده است، خوشبختانه می توان عسل را صادر کرد. اما صادرات فله و خام عسل به ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس سبب شده این کشورها عسل ایرانی را بسته بندی کرده و به سایر کشورها صادر کنند و از این روش ارزآوری خوبی برای کشورشان به ارمغان آورند. در صورت بالا بردن کیفیت و تنوع بسته بندی عسل ایرانی می توان ارزآوری بالایی در صادرات این محصول به دست آورد.
در حال حاضر عسل ایران به کشورهای: هنگ کنگ، مالزی، چین، سنگاپور، ترکیه، قطر، امارات متحده عربی، استرالیا، گرجستان و لبنان صادر می شود.
میزان صادرات این محصول در سال جاری بیش از 750 تن بوده که 2 میلیون و 981 هزار و 607 دلار ارز را وارد کشور کرده است.