آیا می دانید که کدام یک از انواع گونه های عسل طبیعی به شکل مرغوب در استان اردبیل تولید شده اند؟ صادرات انواع عسل طبیعی در اردبیل، چه شرایطی را دارا می باشد؟
عسل طبیعی از جمله مواد گیاهی و دارویی با ارزش غذایی بالایی بوده که از گذشته های بسیار دور تا به امروزه، مصرف کنندگان فراوانی را در دنیا داشته و امروزه بیش از گذشته نیاز به همچین ماده ی ارزشمند، احساس می گردد.
درست است که مصرف عسل طبیعی توانسته خواص منحصربفرد دارویی و تغذیه ای را برای افراد دارا باشد، اما خب باید بدانید که امروزه با وجود افرادی سودجو در برخی از بازارهای فروش، سبب شده تا انواع عسل های تقلبی و مصنوعی وارد بازار گردند که به هیچ وجه نمی توانند خواص مفیدی را دارا باشند و این امر، از دغدغه های همیشگی خریداران عسل در کشور بوده است.
اما تنها راهکار مطمئنی که به نظر می رسد می تواند مصرف کنندگان عسل را به تهیه مرغوبترین و خالص ترین عسل طبیعی برساند، شناخت مراکز تولیدی معتبر انواع عسل طبیعی در کشور و ارتباط داشتن با نمایندگی های فروش آنها در بازارهای خرید و فروش عسل طبیعی بوده است.
گفتنی است که مصرف روزانه حتی یک قاشق مرباخوری از عسل طبیعی، می تواند خواص مفید و موثری را در درمان بسیاری از امراض دارا باشد و از آن دسته بیشمار خواص، می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • تقویت کننده بینایی و حافظه.
  • بهبود میگرن و سردردهای ناشی از سرماخوردگی.
  • ضدکم خونی و تصفیه کننده خون و کبد.
  • بهبود اختلالات مربوط به عادت ماهیانه زنان.
  • افزایش شیردهی مادران.
  • درمان مشکلات قلبی و کلیوی.

حال با توجه به اینکه تمامی این خواص منحصربفرد، در یک عسل طبیعی و خالص وجود داشته، آیا می دانید که امروزه یکی از تولیدکنندگان معتبر انواع عسل طبیعی و ناب در کشور، استان اردبیل بوده و از نظر میزان تولید عسل نیز، جایگاه اول را در کشور به خود اختصاص داده است؟

عسل اردبیل

تولید عسل در اردبیل

امروزه وجود شرایط مساعد آب و هوایی و اقلیمی در دامنه های کوه سبلان در استان اردبیل، سبب فعالیت تعداد زیادی از زنبورداران در این استان شده که توانسته اند با توجه به فراهم بودن شرایط تولید عسل، انواع گونه هایی از عسل طبیعی چون عسل گون، عسل بابونه و عسل آویشن را در مرغوبترین نوع خود تولید و روانه بازار فروش نمایند.
شایان ذکر است که در استان اردبیل، چیزی نزدیک به 3 هزار نفر زنبوردار فعالیت خود را در این زمینه صورت داده اند و توانسته اند از تعداد بیش از 114 هزار کندو عسل مدرن و بیش از 4 هزار کندو عسل بومی، به طور سالیانه چیزی بالغ بر 5 هزار تن انواع عسل طبیعی را تولید نموده باشند.
امروزه در استان اردبیل و شاید در اکثر نقاط کشور، برداشت عسل در دو فصل بهاره و پاییزه صورت گرفته و عسل ناب اردبیل از صادرات خوبی به بازارهای داخلی و حتی به دیگر استان ها نیز، برخوردار بوده است.
پس به نظر می رسد که مصرف کنندگان عسل طبیعی و یا فروشندگان انواع عسل در بازارهای سراسر کشور، می توانند با مراکز صادراتی انواع عسل اردبیل ارتباط مستقیم داشته باشند و از این شرایط ویژه، آگاهی پیدا کنند.