عسل، این ماده ی معجزه گر، در تمام نقاط ایران تولید می شود. سرزمین ایران، با شرایط خاص خود، دارای پوشش گیاهی متنوعی است زنبور عسل از این گیاهان گرده برداری کرده و عسل تولید می کند. برحسب گرده برداری زنبور از نوع خاص گیاه، انواع عسل تولید می شود.
ایرانیان و مصریان از حدود 4000 سال قبل با اصول کندو داری و پرورش زنبور آشنا بودند، وجود کوزه های عسل در اهرام مصر موید این نکته می باشد. سقراط عسل را “اکسیر جوانی” نامید. از همان زمان انسانها به اهمیت عسل بعنوان ماده ی خوراکی و انرژی زا پی بردند و به مرور به خواص دارویی آن هم پی بردند و از آن برای درمان و پیشگیری از بیماریها استفاده کردند.
برای تولید عسل زنبور باید بارها پرواز کرده و از گلها گرده برداری کند، روش کار رنبور عسل به گونه ای است که هرگز در گرده برداری دو گونه ی مختلف از گیاه را انتخاب نمی کند، بدین ترتیب عسل تولید شده معمولا خواص یک گیاه را دارد و برای درمان یا پیشگیری از یک بیماری کاربرد دارد.
تولید کنندگان عزیز برای فروش و صادرات انواع عسل خود می توانند با شرکت های صادراتی عسل تماس گرفته و هماهنگی های لازم را انجام دهند، تا هم به میزان منفعت مناسب برسند و هم گام بزرگی در جهت پیشرفت اقتصاد منطقه ی خود داشته باشند.