آیا می دانید که رس کردن عسل نشان از تقلبی بودن آن نیست؟ چه تفاوتی میان شکرک زدن و رس کردن عسل وجود داشته است؟ امروزه صادرات عسل رس کرده با شرایطی ویژه و قیمتی ارزانتر صورت می گیرد.
همه شما باید این امر را بدانید که بیش از تقریبا 80 درصد ترکیبات بسیار مهم تشکیل دهنده عسل طبیعی، شامل مواد قندی مانند فروکتوز، ساکارز و گلوکز بوده است که این ماده غذایی را به انرژی بخش ترین ماده ی شناخته شده در دنیا، تبدیل نموده است.
برخلاف عقیده بسیاری از افراد، وجود این مواد قندی در عسل، که نوعی مواد قندی مونوساکاریدی ساده بوده اند، نمی تواند عوارض بد مواد قندی و شکردار مضر موجود در برخی از مواد غذایی دیگر را دار باشد.
آنچیزی که مبرهن بوده، خاصیت تبلور این مواد قندی در عسل می باشد، که به شکل انواع عسل های رس کرده و یا شکرک زده شناخته شده و به هیچ عنوان نشان از تقلبی بودن عسل نبوده و جالب است بدانید که این عسل طبیعی و اصل است که رس بسته و شکرک می زند!
شاید برایتان شگفت انگیز باشد که برخی از افراد در کشورهای خارجی، انواع عسل های رس بسته را دوست داشته و مصرف می کنند که البته قیمت آن هم کمی بیشتر از دیگر انواع عسل های موجود بوده است. به گفته آنها، مصرف عسل شکرک زده و رس بسته آسان تر بوده و خوشمزه تر است.
حال آیا می دانید که تفاوت بین عسل رس کرده و شکرک زده چه بوده است؟

تفاوت رس بستن و شکرک زدن عسل طبیعی

  • باید گفت که رس بستن در عسل های طبیعی، عمدتا از زیر ظرف عسل شروع می گردد و مانند یک کوه می باشد، اما شکرک زدن عسل، از روی ظرف شروع شده که یک تفاوت اساسی بین این دو مطرح می باشد.
  • تفاوت دوم را می توان اینگونه بیان نمود که شکرک موجود در عسل، با حرارت زیاد می تواند افزایش هم یابد، اما با حرارت دادن عسل رس بسته، می توانیم شاهد از بین رفتن رس موجود در آن باشیم.

پس به طور کلی اگر نمی خواهید که عسل شکرک زده و رس بسته را مصرف نمایید، می توانید با قرار دادن ظرف عسل در حرارت کمی، آن را از بین ببرید.
 حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه عواملی منجر به شکرک زدن عسل طبیعی می گردد؟
گفتنی است که درجه حرارت محیط و دیاستازها، از عوامل مهم در شکرک زدن عسل بوده اند. در فصل زمستان، عسل طبیعی در درمای پایین تر از 14 درجه سانتی گراد، شروع به شکرک زدن می نماید و دیاستازها قادرند که ذرات ریز عسل طبیعی را به خود جذب کرده و منجر به خاصیت تبلور عسل شده اند.
با توجه به اینکه هنوز هم افرادی علاقه مند به مصرف انواع عسل های رس کرده و شکرک زده می باشند، امروزه صادرات انواع این عسل ها توسط مراکز معتبر صادراتی در کشور، با قیمت مناسب و ارزانتری صورت می گیرد.
درپایان لازم به ذکر است که برخی از تولیدکنندگان عسل، با حرارت بالایی که به انواع عسل ها جهت جلوگیری از شکرک زدن آن داده اند، سبب پایین آوردن کیفیت مطلوب عسل تولیدی شده و گاها دیده شده که ماده ای به نام هیدروکسی متیل فورفورال در عسل تشکیل شده که مصرف آن بسیار خطر ناک می باشد.
برای آگاهی بیشتر نسبت به شرایط وِیژه صادرات انواع عسل های رس کرده، می توانید با کارشناسان مربوطه، در ارتباط مستقیم باشید.