عسل صادراتی را می توان در شکلهای مختلف تهیه و بسته بندی نمود که هر شکل آن طرفداران خاص خود را دارد. یکی از انواع آن، عسل مایع که از پر درخواست ترین شکل عسل هاست و انواع دیگر عسل، شانه ای و عسل کرمی نام دارد.
عسل رسیده داخل کندو را می توان پس از برداشت به اشکال مختلفی به بازار عرضه نمود. یکی از این اشکال، عسل مایع است که به راحتی در تمام فروشگاهها یافت شده و به علت ظاهر تمیز، زلال، شفاف و استفاده راحت مشتریان فراوانی دارد و معمولا همه آن را می پسندند. این نوع عسل ممکن است برای جلوگیری از شکرک زدن، قبل از بسته بندی پاستوریزه شده باشد. نوع دیگر عسل، عسل شانه ای می باشد، عسل خام شانه ای را به همان صورت که از کندو گرفته می شود بدون اینکه تحت هیج نوع عمل و فرایند مصنوعی قرار بگیرد به بازار عرضه می کنند، این عسل خام بوده و تمام خواص طبیعی و با ارزش آن حفظ شده است. به علت خلوص بالا، این عسل قیمت نسبتا بالایی دارد.
برای جلوگیری از ریخت و پاش در هنگام استفاده از عسل آن را در برخی موارد طی یکسری فرایندی به حالت کرم شکل و اصطلاحا “رسی” در می آورند. عسل کرمی را که عسل کاملا طبیعی است، می توان به راحتی در منزل برای مصارف غذایی مورد استفاده قرار داد.