عسل طبیعی با وجود خاصیت های فراوانی که دارد می تواند در همه امراض مورد استفاده قرار گیرد که یکی از  این بیماری ها، مشکلات گوش و حلق و بینی است که عسل می تواند تاثیر زیادی در بهبود آن داشته باشد.
عسل برای هر دردی مرهمی است که در طب قدیم بیشتر از این معجون طلایی برای درمان امراض استفاده می شده است که عوارض جانبی هم به همراه ندارد و اکسیری است شفا بخش و گوارا که در همه حال می توان به آن اعتماد کرد. عسل طبیعی برای بیماری های گوش، حلق و بینی کاربرد زیادی دارد.

معجون عسل برای گوش درد
می توانید هر روز صبح یک قطره روغن سیاه دانه یا روغن بادام تلخ را با مقداری عسل مخلوط کرده و در گوش بچکانید و اطراف گوش را با آن چرب کنید. یا می توانید سه قطره عسل رقیق شده را در گوش بچکانید تا درد گوش را تسکین دهد.برای وزوز گوش نیز می توانید یک قاشق مرباخوری عسل با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و ناشتا برای رفع سرگیجه و وزوز گوش به مدت دو هفته میل نمایید.

معجون عسل برای گلو درد
مقداری عسل را در آب ولرم حل کرده و با دم کرده گل پونه و آبلیموی تازه مخلوط کنید و روزی چند بار آن را غرغره کنید. همچنین می توانید مقداری کتیرای گون را در آب جوش ریخته، بعد از ولرم شدن به آن عسل اضافه کنید و روزی چند قاشق از آن را میل نمایید. برای درمان گلو درد و سرفه بسیار مفید است.