آیا می دانید که ویژگی های انواع کندوهای عسل جدید چوبی و پلاستیکی چه بوده است؟ این کندوها با چه قیمتی در بازار خرید و فروش می گردند؟
حتما اگر شما هم به زنبورداری علاقه داشته اید و یا اصلا حرفه ی شما این بوده، انواع کندوهای جدید و جعبه ای را دیده اید و می دانید که امروزه دیگر کمتر زنبورداری از کندوهای بومی بهره برداری نموده است.
کندوهای جدید جعبه ای در دو نوع کندوهای چوبی و کندوهای پلاستیکی بوده اند که در حال حاضر استفاده از کندوهای چوبی در کشور ما رونق بیشتری داشته و در کشورهای دیگر هم به تازگی استفاده از کندوهای پلاستیکی به سبب برخی از خواصی که داشته اند، متداول گردیده است.
حال آیا می دانید که کدام یک از این دو نوع کندوهای جدید برای حرفه شما مناسب تر بوده و کارآیی بهتری را داشته اند؟

معرفی کندوهای جعبه ای

امر زنبورداری و پرورش زنبورهای عسل در کشور ما، از تجارت هایی پرسود تلقی گردیده و به سبب اینکه نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ها داشته اند، در حال حاضر فرآورده های تولید شده از این حرفه، از نرخ فروش بسیار مطلوبی برخوردار بوده اند و بنظر می رسد که نقش یک کندو عسل خوب و با کارآیی مناسب، می تواند نقش مهمی را در تولید این فرآورده ها داشته باشد.
کندوهای چوبی که امروزه در ایران بیشتر از این نوع کندوها بهره برداری گردیده، کندوهایی از جنس چوب درخت تبریزی و یا چوب سفید بوده اند و گفته می شود که با توجه به طبیعی بودن این کندو، می توانیم خواص منحصربفردی را برای این کندوها داشته باشیم.
کندوهای چوبی که طبق سلیقه ی خود زنبورداران ساخته شده اند، عمدتا دارای کارآیی چیزی نزدیک به 10 تا 12 بوده و با توجه به اینکه قابل تعمیر هم بوده، از قیمت مناسب تری هم برخوردار می باشند.
اما کندوهای پلاستیکی هم خواص منحصربفرد خود را داشته اند و از این قبیل می توان به سبکی وزن، امکان شست و شو و ضدعفونی کردن، امکان استفاده از قابهای چوبی و مقاومت بیشتر در برابر حرارت و رطوبت را نام برد.
اما همیشه این سوال برای زنبورداران ایرانی مطرح بوده که آیا کندوهای عسل پلاستیکی، می توانند در برابر آفتاب های سوزان اکثر مناطق ایران، دوام بیاورند و گفتنی است که برخی از زنبورداران از عرق نمودن این کندوها نیز گلایه داشته اند.
در پایان باید گفت که شما می توانید با یکبار امتحان در استفاده از هر کندو عسل، می توانید مناسب ترین کندو عسل را طبق شرایط موجود در منطقه، انتخاب نمایید.
برای آگاهی از قیمت ساخت انواع کندوهای چوبی و پلاستیکی و انجام مشورت هایی لازم پیرامون ویژگی های دیگر انواع کندوهای جدید، با مشاورین در این حوزه ارتباط داشته باشید.