خرید و فروش عسل ممتاز در دنیا حول محور کدام نوع تولیدی می چرخد و آیا تولیدکننده های بازار داخلی ایران می توانند با کشورهای خارجی رقابت نمایند؟
بسیاری از افراد بر این باورند که بهترین عسل دنیا را می توان در کوه پایه های ترکیه و یا کشور عمان پیدا کرد، ولی به راستی چگونه می توان تشخیص داد که عسل ممتاز کدام است و برای خرید و فروش آن باید چه اقداماتی اتخاذ نمود؟
به طور کلی می تواند مبنای خرید و فروش عسل طبیعی و ممتاز را در دنیا بر اساس نوع گل هایی دانست که زنبورعسل از گرده های آن شهد تهیه می کند و در حجره های کندوی خود ذخیره می سازد.

روش تولید انواع عسل طبیعی در دنیا

زنبورها به طور طبیعی راغب هستند که از یک نمونه گل، شهد تهیه کنند و چنانچه میزان گل هایی که در نزدیکی منطقه آنهاست از یک نوع باشد دیگر هرگز به دنبال جمع آوری گرده گل از انواع دیگر نمی رود و تنها از همان گروه گل ها شهد تهیه می کند که نتیجه آن تولید عسل تک گل می شود که هر چه این نوع عسل خالص تر باشد، ممتاز تر محسوب می گردد و دلیل اصلی آن خاصیت درمانی بهتر عسل تک گل است.
همچنین اگر زنبور از گل های متفاوتی تولید عسل کند، عسل به وجود آمده خاصیت چند گیاه را می گیرد و به آن در اصطلاح عسل چهل گیاه گفته می شود و مصارف خاص خودش را دارد ولی به علت خواص گوناگون نمی توان در درمان بسیاری از بیماری ها به طور تخصصی از آن استفاده کرد.

مبنای خرید عسل ممتاز
بنابراین مبنای ممتاز بودن هر نوع عسل برای خرید و فروش در دنیا نمی تواند گران یا کمیاب بودن آن باشد، بلکه میزان خلوص عسل و خواص آن گیاه برای هر نوع درمان ملاک می باشد، که ایران با وجود دشت ها و کوه های زیاد در اقلیم های متفاوتی که دارد می تواند یکی از مهمترین تولیدکننده های عسل ممتاز در دنیا برای خرید و فروش در بازارهای بین المللی باشد که بهای پرداختی بابت آن نه برای کمیاب بودن عسل، بلکه برای شفابخش بودن آن است.