عسل زرشک یکی از عسل های سرشار از خاصیت می باشد. زرشک از بومی ترین گیاهان منطقه خراسان می باشد. توصیه می شود در خرید آن به رنگ و طعم طبیعی عسل زرشک توجه بفرمایید.
خراسان جنوبی به دلیل اقلیم آب و هوایی خاص، یکی از بهترین مناطق پرورش زرشک و عناب می باشد. با توجه به استقبال مردم از عسل این دو گیاه اکنون بسیاری از زمین داران منطقه از این دو گیاه در کنار باغات و زمین های زراعی خود برای کشت و بهره برداری استفاده می کنند. عسل زرشک یکی از خوش طعم ترین عسل های طبیعی است. رنگ آن قهوه ای بسیار تیره متمایل به سیاه می باشد و طبع آن سرد است. لذا برای گرم مزاجان یا کسانی که عسل های گرم استفاده میکنند و مایلند طبع آن را ملایم تر نمایند، مصرف عسل زرشک توصیه می شود.

خواص عسل زرشک
این عسل با طبع سردی که دارد و با توجه به خواص گیاه زرشک، برای کسانی که مشکلات کبدی و چربی کبد دارند بسیار توصیه می شود. در افرادی که بنا به دلایلی دهانشان آفت زده نیز خیلی موثر واقع شده است. از طرفی برای اشخاصی که دارای فشار خون بالا می باشند بسیار مفید است. چنانچه طولانی مدت و روزانه از این عسل استفاده نمایند در تنظیم فشار خونشان تغییرات اساسی را تجربه خواهند کرد. ضمنا برای از بین بردن جوش های چرکی در صورت نیز موثر است. برای این منظور علاوه بر نوشیدن عسل زرشک، باید عسل را به صورت کرم بر صورت بمالند.