کندو عسل چوبی و پلاستیکی چه مزایا و معایبی داشته اند؟ بهره برداری از کدامیک در ایران رواج بیشتری داشته است؟ چگونه می تواند بهترین کندو عسل را با قیمت خوبی خریداری کرد؟
نقش بسزای درمانی و تغذیه ای مصرف انواع فرآورده های ناب و طبیعی زنبورعسل در زندگی انسان ها، به اهمیت بالای صنعت زنبورداری در دنیا، افزوده و زنبورداران می بایستی با تدابیری مطلوب و سرمایه گذاری های کلان، از انجام امور زنبورداری در بالاترین سطح، کوتاهی ننمایند.
شاید به جرئت بتوان گفت که نقش یک کندو عسل خوب، می تواند در میزان تولید هر چه بهتر و سلامت تر فرآورده های زنبورعسل، نقشی بسیار تأثیرگذار باشد و امروزه با ورود انواع کندوهای مدرن به عرصه صنعت زنبورداری، شاهد رونق بالایی در تولید فرآورده های زنبورعسل نیز بوده ایم و به جرئت می توان از نقش این صنعت در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه، بحث های بسیاری کرد.
در گذشته زنبورداران از انواع کندوهایی از جنس سفال، گل و یا حلب بهره برداری می نموده اند و امروزه هم در کنار کندوهای مدرن، از این کندوها بهره برداری هایی صورت گرفته، اما خب با توجه به مزایایی که کندوهای مدرن داشته اند، درصد بالایی از تولید فرآورده های زنبورعسل، از همین کندوهای مدرن بوده است.
انوان کندوهای مدرن که به کندوهای جعبه ای هم شهرت داشته اند، امروزه در تمامی زنبورداری های کشور مورد بهره برداری قرار گرفته که عبارتند از:

  1. کندو عسل چوبی کف باز و کف بسته.
  2. کندو عسل پلاستیکی.

با توجه به شرایط گوناگون آب و هوایی حاکم بر مناطق کشور ما، امروزه از انواع این کندوها می توان در شرایط اقلیمی خاصی بهره برداری کرد، اما خب هنوز هم عده ی بسیاری از زنبورداران باتجربه در کشور، کندوهای چوبی را بهترین نوع کندوهای مدرن و قابل سازگاری با شرایط آب و هوایی کشور ما می دانند. اما خب لازم به ذکر است که کندوهای پلاستیکی هم از مزایایی قابل تأمل برخوردار می باشند.

کندوهای چوبی و پلاستیکی

گفتنی است که کندوهای چوبی از چوب درختان ساخته شده اند و در تعداد طبقات گوناگون و با وزن های متفاوتی نیز موجود می باشند که البته ملاک در خرید یک کندو عسل خوب، وزن سبک آن هم می باشد که عمدتا این نوع کندوها از وزن تقریبا مشابهی با نوع دیگر کندوهای مدرن یعنی کندوهای پلاستیکی برخوردار می باشند.
کندوهای چوبی قابل تعمیر توسط زنبورها بوده و می توانند با توجه به اینکه شرایط سازگاری با هر نوع آب و هوایی را داشته، از بازدهی بالای 10 سال نیز برخوردار باشند.
شایان ذکر که کندوهای پلاستیکی هم از به تازگی وارد صنعت زنبورداری شده اند و دارای قابلیت هایی چون، ضدعفونی شدن آسان، دارای مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت می باشند که در کندوهای چوبی وجود نداشته، اما بسیاری از زنبورداران از عرق کردن داخل کندوهای پلاستیکی در شرایط آب و هوایی گرم، گلایه داشته اند.
زنبورداران در سراسر کشور می توانند با کارشناسان و مشاورین مراکز معتبر خرید انواع کندوهای مدرن، ضمن مشاوره با این کارشناسان، بهترین نوع کندو عسل را برای زنبورداری های خود انتخاب کرده و آن ها را با قیمت خوبی هم خریداری کنند.