عسل پاییزه در بسیاری از مناطق ایران که آب و هوای مساعدتری دارند تولید و آماده صادرات به اقصی نقاط جهان می باشد. فصل پاییز آخرین فصل سال برای کار زنبورداری و تولید عسل بوده و در این فصل به علت شهدگیری کمتر زنبوران به لحاظ وزنی کمتر از عسل بهاره می باشد.
فصل پاییز آخرین فصل سال است که زنبوردارن قادر به عمل آوری عسل می باشند. عسل تولید شده در این فصل را عسل پاییزه می نامند. به علت کم بودن گلها و گیاهان در این فصل، شهد گیری توسط زنبور کمتر بوده و میزان عسل تولیدی نیز کمتر خواهد بود. در مناطقی از کشور که در این فصل آب و هوای نسبتا مساعدتری دارند امکان تولید عسل پاییزه وجود دارد. تغذیه زنبورها برای تولید عسل پاییزه اکثرا از گلهای وحشی و خودرو بوده و در مواردی نیز به طور مصنوعی توسط زنبوردار با آب، شکر، شیره خرما، انگور و توت تغذیه می شود. البته زنبور همان چرخه ای را که در فصل بهار روی تغذیه از گلهای طبیعی انجام می داد، را بر روی تغذیه مصنوعی نیز اجرا می کند و آنزیمها، دیاستاز و … اضافه شده توسط زنبور عسل به این نوع تغذیه ارزش غذایی خوبی به عسل پاییزه می دهد ولی در هر حال کیفیت عسل بهاره طبیعی بالاتر از عسل پاییزه می باشد.
تولیدکنندگان و زنبورداران محترم، برای فروش و صادرات محصول خود و کسب سود سرشار میتوانند با شرکت صادراتی مشاوره نموده، راهنمایی و راهکارهای عملی دریافت کنند.