آیا فرآیند تولید عسل را می دانید؟ چرا عسل لرستان به یکی از خالص ترین و طبیعی ترین عسل تولیدی در کشور ایران تبدیل گردیده است؟
آیا می دانید کدام استان ها در زمینه تولید عسل در کشور ما فعالیت داشته اند؟ آیا از مراحل و فرآیند تولید عسل، چیزی را می دانید؟ خواص مصرف روزانه عسل چه بوده است؟ کدام عسل، عسلی ناب است؟
همه این ها سوالاتی است که هر یک از مصرف کنندگان عسل، با آن مواجه می شوند و این نگرانی را داشته اند تا بتوانند عسلی مرغوب و اصل را با قیمتی مناسب تهیه نمایند.
اما باید گفت که امروزه در کشور ما استان هایی مانند کردستان، اردبیل، همدان و لرستان، از جمله استان هایی در کشور ما بوده اند که با توجه به دارا بودن طبیعتی مناسب و پوشش گیاهی عالی، توانسته اند در تولید انبوه عسل موفق باشند. اما امروزه به جرئت می توان ادعا کرد که یکی از مرغوب ترین عسل های تولیدی در کشور ما، عسل لرستان می باشد.
اما باید اشاره کرد که فرآیند تولید عسل بسیار پیچیده می باشد. عسل یکی از فرآورده های طبیعی زنبورهای عسل می باشد که با استفاده از شهد گل ها و گیاهان معطر، طی یک عملیات بسیار منظم تولید گردیده است. زنبورهای کارگر با زبان های خرطومی خود شهد گیاهان را مکیده و در کیسه ی عسلی خود که در واقع شکم دوم آن محسوب می شود ذخیره می نماید و این شهد با بزاق های زنبور عسل ها ترکیب می گردد.
باید گفت عسل حدود 80 درصد شامل آب بوده و برخی از انواع قندها مانند ساکارز و گلوکز را دارا بوده است که در واقع زنبور عسل با ترشح آنزیم های خاص ساکارز را به فروکتوز نیز تبدیل می نماید.
امروزه عسل یکی از مواد غذایی ارزشمند دارای انواع مواد معدنی و ویتامین ها بوده که می تواند یک میان وعده بسیار مناسب در برنامه غذایی افراد تلقی گردد و در بهبودی بسیاری از مشکلات موجود در افراد مانند مشکلات گوارشی و عروقی و اعصاب بسیار مفید بوده است.