آیا با انواع عسل ها و نحوه ی تولید آن ها آشنایی دارید؟ متاسفانه در سطح
جامعه عسل های تقلبی ارزان و بدون کیفیت فراوان، پیدا می شود در این بین
تنها کسانی که ضرر می بینند مسلما مردم عادی می باشند.
از جمله مشاغلی که زیر شاخه ی کشاورزی است تولید عسل و زنبورداری است در تولید عسل عوامل مهم زیادی نقش دارد اما بگذاریم از ابتدا شروع کنیم اینکه در تولید عسل به چه مواردی نیاز می باشد؟ در چه صورت به عسل تولید شده می توان برچسب عالی زد و با قیمت خوب در بازار به فروش رساند؟

تولید عسل
برای شروع کار ابتدا به یک زمین با متراژ حداقل ۱۵۰ متر، نیاز است ولی خیلی واضح است که زمین در هر منطقه نمی تواند باشد چرا که زنبور به  گل ها و گیاهان طبیعی نیاز دارد تا بتواند عسلی مرغوب تولید کند، هر چه گل ها و گیاهان طبیعی بیشتر، سود حاصل از این کار نیز زیادتر است مراحل بعدی روند تولید عسل به حفظ سلامتی کندو ها و زنبوران عسل باز می گردد در واقع زنبور دار تقریبا سه فصل سال را باید به طور کامل درگیر این موضوع باشد تا نهایتا عسلی خوب تولید نماید. اگر عسل تمام روندش به صورت طبیعی صورت بگیرد و زنبورها کاملا از گیاهان طبیعت شهد برداشت کنند می توان گفت عسلی صد در صد خالص دارید اما اگر قرار است غذای دوم زنبوران محلول آب و قند یا شکر باشد دیگر نام خالص برازنده ی این عسل نیست.

قیمت انواع عسل ها
عسل با توجه به گونه ی گیاهی که زنبور شهد را از آن جمع آوری می کند متفاوت است مثلا ما عسل هایی چون گون، یونجه، کنار، گشنیز، چند گیاه و … را در ایران به راحتی تولید می کنیم.
در مورد قیمت عسل ها همانگونه که ذکر شد عسلی که قرار باشد با آب و قند تولید شود پس قیمت آنچنانی ندارد و تقریبا ارزان است اما اگر خالص باشد و از هر نوعی، بایستی بهای تقریبا گرانی را برای آن پرداخت