چه ارتباطی بین رنگ و مزه عسل وجود دارد؟ آیا راهکاری مطمئن برای تشخیص
عسلی طبیعی و اصل می شناسید؟ امروزه توزیع عمده و ارزان عسل ناب لرستان،
دغدغه ای برای مصرف کنندگان نداشته است.
عسل ماده ای غذایی، سرشار از انواع مواد معدنی مانند آهن و کلسیم و انواع ویتامین ها مانند ویتامین K، تیامین، B2 و دارای کالری مناسبی بوده و از این جهت توانسته یکی از ارزشمندترین مواد غذایی موجود نام داشته باشد.
آنچه که واضح و مبرهن بوده، وجود انواع عسل های تقلبی و مصنوعی در بازار می باشد، که کمی مصرف کنندگان عسل را دچار تردید در هنگام خرید عسل نموده است.
حال آیا می دانید که چه راهکاری برای تهیه عسل اصل وجود داشته و آیا رنگ عسل می تواند در شناخت عسلی خوب کمک دهنده باشد؟
باید گفت که تقریبا هیچ راه مطمئنی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن عسل وجود نداشته، و تنها راهکار ساده، تست آن در آزمایشگاه های تخصصی مواد غذایی بوده است.
اما طی مشاهدات تجربی، می توان گفت که عسل های با رنگ روشن تر، طعم ملایم تری را داشته و عسل های تیره مزه و طعم سنگین تری را به همراه داشته اند و همچنین اینکه عسل های با رنگ تیره، دارای مواد معدنی بیشتری نیز بوده اند.
اما به طور کلی، باید اشاره نمود که رنگ عسل تولیدی، بسته به شرایط گوناگون اقلیمی و محیط آن، تغییراتی داشته و در حقیقت نمی توان رنگ عسل را ملاک مناسبی برای تشخیص عسل اصل از تقلبی دانست.

توزیع عسل ناب لرستان
در کشور ایران، تولیدکنندگان معتبری در استان هایی چون همدان، کردستان، اردبیل و اصفهان وجود داشته، اما به جرئت می توان ادعا نموده که استان لرستان، با دارا بودن طبیعتی با پوشش گیاهی غنی از انواع گیاهان دارویی، مرغوبترین عسل تولیدی را در این بین دارا بوده است.
امروزه توزیع کنندگان عسل اصل لرستان، با هدف ارائه محصولی باکیفت و در مقابل با قیمتی مناسب، توانسته اند با افزایش نرخ فروش انواع عسل ناب و پرخاصیت تولیدی در این استان، به نوعی در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه تلاشی نموده باشند.