امروزه یکی از تجارت های مهم و پرسود در استان لرستان، تولید عسل طبیعی و
درجه یک بوده که می تواند ارتقای سطح سلامت افراد جامعه را به دنبال داشته
باشد.
عسل یکی از ماده های غذایی انرژی بخش و بسیار مقوی تولید گردیده از شهد شیرین گل های گیاهان گوناگون بوده که دارای ترکیبات مهمی چون انواع مواد معدنی، مواد قندی و آب می باشد که شاید بتوان یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در عسل را، همان آب دانست که این ماده را به یکی از سخت فاسدترین ماده ی موجود و شناخته شده تبدیل نموده است.
بله باید گفت که در ترکییات عسل، بستگی به میزان رطوبت محیط تولید عسل، به طور میانگین 17 درصد آب وجود داشته و عسل تولیدی در استان های شمالی کشور که دارای رطوبت بالاتری هستند، رقیق تر بوده است.
با توجه به وجود آب در ترکیبات عسل، بحث نگه داری و انتقال عسل، امری آسان جلوه گردیده و با توجه به خواص بی نظیر درمانی و دارویی آن، می توان گفت که تجارت و صادرات عسل، از تجارت های پرسود امروزی نام گرفته است.
اما درکشور، متأسفانه برخی از افراد سودجو، توانسته با عرضه انواع عسل تقلبی و مصنوعی، مخلوطی از آب و شکر را برای افزایش سود خود به عسل اضافه نموده و به نوعی سلامت انسان های جامعه را به بازی گرفته اند، گویی با نام عسل، تجارت شکر را صورت داده اند.
پس با توجه به اینکه بازار صادرات و تجارت عسل، می تواند تخلف و تقلب های بسیاری را دارا باشد، شناخت تولیدکنندگان معتبری چون استان لرستان، می تواند در تهیه عسلی اصل و طبیعی بهترین راهکار باشد.
بله در حال حاضر، تولید و صادرات انواع عسل طبیعی و ارگانیک در استان لرستان، یکی از تجارت های مهم و پرسود تلقی گردیده و امروزه بیش از 2000 زنبوردار در این استان در راستای حفظ سلامت انسان ها تلاش جدی را صورت داده اند.