انواع عسل های ارگانیک ایرانی که به صورت طبیعی تولید می شوند به بازار عرضه و در زمینه ی تجارت نیز نقش به سزایی دارند.
زنبور های عسل انواع مختلف عسل را از گیاهان و گل های متنوعی که در دشت ها و کوهستان ها می رویند، تولید می کنند. در بعضی نقاط نیز کندوداران به جای این که زنبور ها را در مناطق دارای گل و گیاه آزاد کنند تا از شهد آن ها تغذیه کرده و عسل باکیفیت تولید کنند، به زنبور ها مواد قندی مصنوعی می دهند که در نتیجه کیفیت عسل پایین می آید.
اما عسل ارگانیک یا خالص و طبیعی به عسلی گفته می شود که هیچ نوع ماده ی شیمیایی و مصنوعی در تولید و فرآوری آن دخالت نداشته باشد و به طور ساده تر زنبوردار هیچ نوع ماده ای برای عمل آوری عسل به زنبور نخورانده باشد. حتی کندوی عسل و موم داده شده به کندو و سایر ابزارآلات لازم برای تولید عسل باید فاقد هرگونه مواد شیمیایی باشند.
در ایران مناطقی وجود دارند که کندو های موجود در آن انواع عسل ارگانیک را تولید می کنند و متاسفانه در مناطقی نیز عسل به صورت مصنوعی و کاملا غیر ارگانیک تولید می شود. عسل ارگانیک تولید شده در ایران به دلیل کیفیت بالایی که دارد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و این نوع عسل به کشور های مختلف نیز صادر می شود که برای شرکت های توزیع و پخش عسل تجارت خوبی را فراهم کرده است.