بهترین ابعاد برای ساخت کندو زنبور عسل طبیعی چقدر است و وسایل مورد نیاز برای آن را چگونه می توان تهیه کرد؟
کندوی زنبور عسل دارای تنوع زیادی می باشد ولی مهمترین نوع کندو که برای پرورش و نگهداری زنبورها در زنبورداری مورد استفاده قرار می گیرد کندوی جعبه ای می باشد که از چوب یا پلاستیک فشرده ساخته می شود.
به طور کلی کندوی زنبور عسل طبیعی از یک جعبه مکعبی تشکیل شده و درون آن تعدادی قاب به صورت کشویی یا خشابی قرار می گیرد که مش بندی شده و زنبورها روی آن شان های خود را می سازند.

ابعاد یک کندوی زنبور عسل استاندارد
بهترین ابعاد ساخت کندو زنبور عسل مستطیلی به طور استاندارد 372 *482 با عرض 20 تا 30 میلیمتر می باشد که بسته به نوع آب و هوا تعیین می گردد.
برای اینکه یک کلنی پرجمعیت و مرغوب داشته باشید لازم است که تعداد قاب های درون جعبه بالای هفت عدد با فاصله 7 میلی متر فضای مفید حرکتی از هم باشد و روی سیم کشی و موم دوزی قاب ها نهایت دقت و ظرافت صورت پذیرد تا بتوان میزان عسل طبیعی خوب و با کیفیتی تولید نمود.

معماری شان های کندوی زنبور عسل
جالب است بدانید که زنبورهای عسل در کمال دقت و در اثر غریزه خدادادی مانند یک معمار واقعی عمل کرده و در مناطق سردسیر با هوای سرد شان های خود را در موازات با ورودی کندو می سازند و در آب و هوای گرم، عمود بر درب ورودی، تا از کوران هوا درون کندو به خوبی بهره ببرند.
ارتفاع حرکتی هر زنبورعسل بر روی شان ها تقریبا 3 میلیمتر است که چنانچه دو طرف راهروی حرکتی بین قاب ها زنبور قرار بگیرد، یک میلیمتر فضای خالی می ماند.
شواهد نشان داده است که اگر در معماری شان کندوی زنبور عسل این 1 میلیمتر کمتر شود فضا برای حرکت و نفس کشیدن زنبور ها و نوزادان سخت می شود، و اگر بیشتر شود باعث سرمازدگی لاروها و شفیره می گردد، بنابراین این فواصل باید کاملا رعایت گردد و چنانچه زنبوردار نسبت به آن بی تفاوت باشد، خود زنبورها دست به کار می شوند و با موم بافی یا هرزبافی این حد فاصل را پر می کنند تا متناسب شود.