انواع نژادهای زنبورعسل در چند دسته طبقه بندی می گردند؟ کدام نوع در ایران پرورش می یابد؟ یک زنبورعسل خوب دارای چه خصوصیاتی می باشد؟

انواع گونه های زنبور عسل
را از نظر سایز فیزیکی، رنگ و شرایط خاص زندگی در چهار گروه بزرگ قرار می دهند که عبارتند از:

  • گونه زنبورعسل هندی، که از اولین نوع زیست یافته می باشد.
  • گونه زنبورعسل درشت پیکر، که بیشتر در ارتفاعات زندگی می کنند و کمیاب هستند.
  • گونه زنبورعسل ریز جثه، که تمایل زیادی به ماندن در کندو و محیط های بسته ندارند.
  • گونه زنبور عسل معمولی یا اروپایی، که بیشترین تعداد زنبورعسل را در دنیا تشکیل می دهد و بهترین ها محسوب می شوند.

ولی اگر بخواهیم معروف ترین انواع نژادها را نام ببریم می توانیم به نژاد کارنیولان، ایرانی، قفقازی، ایتالیایی، ترکیه ای، یمنی، مصری، سوریه ای، عمانی، شمال اروپا و غیره.

معروف ترین انواع نژادهای زنبورعسل که در ایران زندگی می کنند کدام هستند؟
گونه زنبورعسل معمولی یا اروپایی دارای 5 نژاد برتر می باشد که یکی از مهمترین آن ها نژاد ایرانی است و سال های سال است که در مناطق زیست محیطی مختلفی در ایران زندگی کرده اند و از ارتفاعات کوه های سبلان تا کوه های کرمان را زیستگاه خود می دانند.
گونه زنبورعسل ریز جثه نیز در جنوب کشور زندگی می کنند، این نوع از زنبورهای عسل ایران هیچ تمایلی به زندگی در محیط های تاریک و بسته ندارند و اغلب تنها برای ذخیره غذا و تخم گذاری به کندو وارد می شوند.

یک زنبورعسل خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا مطلوب نظر زنبورداران قرار بگیرد؟
از نظر زنبورداران زنبورهای عسلی خوب هستند که آرام بر روی کندوهای خود بنشینند و کمتر بلوا کنند و نیش بزنند تا آن ها خیلی راحت تر بتوانند وارد کندو شوند.
همچنین زنبورعسل خوب و مطلوب آن است که به میزان زیاد عسل و سایر فرآورده ها را تولید نماید، تخم گذاری زیادی داشته باشد ولی علاقه به بچه دادن نداشته باشد، زمستان کم غذا بخورد و تمام تابستان و بهار را با مسیریابی خوب کار کند و سریع رشد نماید.