در زمان خرید عسل طبیعی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ پدیده رس بستن یا در
اصطلاح عامیانه شکرک زدن در عسل بیان گر چیست؟ آیا عسل طبیعی هم ممکن است
شکرک بزند؟
ذائقه عموم خواهان عسل مایع و شفاف است. اما گاهی مواقع پس از مدتی دیده می شود که عسل حالت نیمه جامد به خود گرفته و اصطلاحـا” شکرک زده است. نام علمی این پدیده رس بستن نامیده می شود.

آیا عسل طبیعی شکرک میزند؟
برخلاف تصور عامه مردم، شکرک زدن عسل دلیل تقلبی بودن آن نیست، بلکه برعکس مؤید خوب و طبیعی بودن آن است. عسل طبیعی حاوی قندهای ساده دکستروز و فروکتوز و مقداری آنزیم مترشحه از کیسه عسل زنبور است. عسل ماده ای فوق اشباع از قند است، می دانیم که عسل حدود 80 درصد قند دارد. هیچ ماده دیگری با این میزان قند به شکل مایع یافت نمی شود یعنی عسل از این لحاظ یک استثنا محسوب می شود. با ایجاد تدریجی بلورهایی در اطراف قند دکستروز و همچنین آنزیم طبیعی موجود در عسل، شکرک زدن آن آغاز می شود و با پیشرفت عمل بلورسازی، عسل رس می بندد یا اصطلاحا” شکرک می زند. چون بلور های ایجاد شده به رنگ شیری متمایل به سفید هستند، عسل رس بسته روشن تر از عسل مایع است و به روغن نباتی جامد شباهت دارد.
البته عسلی که حاوی مقداری شربت شکر باشد (عسل تقلبی) نیز شکرک می زند.

چگونه عسل طبیعی را بشناسیم؟
اکنون مسأله اینجاست که این دو را چگونه از هم تشخیص دهیم. عسل طبیعی رس بسته در دهان کاملا نرم احساس می شود و به آسانی حل می شود و فاقد دانه های درشت است. اما عسل تقلبی دانه های درشت تر دارد که زیر دندان احساس می شود.
چون عسل مایع مورد پسند عموم هست، در کارخانه فرایند هایی روی عسل انجام می دهند تا پدیده رس بستن را به تاخیر بیاندازند. به همین دلیل عسل های کارخانه ای شکرک نمی زنند.

رفع شکرک زدن عسل
اگر تمایلی به مصرف عسل رس بسته ندارید می توانید به آسانی مجددا” آن را تبدیل به عسل مایع کنید. با قرار دادن ظرف عسل رس بسته در ظرف آب گرم، عسل به آرامی مجددا به حالت مایع تبدیل می شود. البته دقت شود که دمای آب نباید در حدی باشد که دست را بسوزاند، زیرا حرارت بالا تاثیر منفی روی خواص عسل می گذارد.